2005-03-29

Spritförrådet

Intet är som vårens ljus och värme! Eftersom solen sken från en klarblå himmel på påskafton så passade vi på att hålla oss inne och storstäda. (Man kan aldrig vara nog försiktig med solens strålande strålar så här i början av säsongen.)

Pedantisk ordning i hemmet hör knappast till våra främsta styrkor så jag tvekar inte att kalla allting som sträcker sig bortom ett pliktskyldigt sopande av köksgolvet och skurande av handfat och toalett för storstädning. Den här gången kom vi så långt som till köket. Inte så att vi rensade kylskåpet, bytte gardin eller putsade köksfönstren, men vi tömde och skurade rent hela skafferiet! Det är vid såna tillfällen som jag inser att jag har för mycket sprit.
Spritförrådet

Vid varje semester och tjänsteresa de senaste 15 åren har jag utökat förrådet av mer eller mindre exotiska spritsorter. Först var det snålheten som fick mig att passa på varje gång jag kunde köpa spriten taxfree, sedan har jag bara fortsatt av gammal vana. Så länge jag håller mig till cognac, whiskey, gin och liknande så går det bra, men med en dåres envishet fortsätter jag också att chansa med ungefär varannan flaska. Samma visa år efter år. Kanske lite tjeckisk plommonsprit kan bli en god aptitretare? Eller tänk om österrikisk päronsprit visar sig vara en höjdare till desserten?

För att ni ska slippa upprepa mina misstag kan jag berätta att nej, plommon- och päronsprit köpt på rea i någon lokal matvarubutik är inte någon god aptitretare. Och definitivt ingen höjdare! Möjligen kan de hindra frostskador i blodomloppet när vårens värme strax övergår i opålitligt aprilväder.

Fast då krävs det kanske snarare lite tranbärslikör från Slovenien?