2005-03-23

Vårtrött på Kanal 5

Idag skriver Johnny på Stationsvakt om sin vårtrötthet (stackaren får inte en krona i royalty för att jag snor alla mina bloggidéer från honom). Johnny är trött på sig själv, så han funderar på att höra av sig till Kanal 5 med en programidé där de får göra extreme makeover på hans hjärna.

Hur intressant idén än är så finns det ett problem med att sälja in den till Kanal5. Jag fick veta av en kompis att Femmans chef skällt ut sin personal efter att ha läst resultatet av en enkät de besvarat. Där hade 36% angivit att kanalens verksamhet är att göra tv. Han var förbannad över att det finns anställda som tror det eftersom deras enda affärsidé är att kränga annonstid. För att göra det köper de in så billiga program som möjligt som lockar så många trogna tittare som möjligt. Men tv gör de sannerligen inte.

Att höra såna saker gör att jag blir lite lätt manodepressiv. Å ena sidan skrattar jag åt eländet, å andra sidan blir jag lite trött på sakernas tillstånd. Och då slog det mig att det kanske är det som hänt Johnny också? Han kanske helt enkelt är trött på vår tid, alltså vårtidtrött snarare än vårtrött.

Undrar om man kan ringa MTV Mastiff, Jarowskij, Metronome eller Strix med en programidé som innebär total makeover av de kommersiella tv-kanalerna. In kommer ett frejdigt gäng som är experter på etik och moral, god smak, respekt för kunden och tv-produktion med kvalitet. De hjälper kanalens personal komma i kontakt med sina tittare och lär dem sedan att producera program som är roliga och intressanta både att göra och se.

Kanalens chef däremot blir satt att titta igenom den senaste månadens utbud av program, med fokus på de som sänts mellan 10-18 på dagtid. Sedan får chefen fylla i en enkät.