2005-01-20

Ska vi byta grejer med varann

Låg av någon anledning och gnolade på Hasse Alfredssons gamla fina byta-grejer-visa när jag vaknade i morse, den där han byter en gaspolett mot en rostig spik, rostig spik mot en basfiol, osv. Men efter en stund började orden byta skepnad, och då lät det ungefär såhär:

Ska vi byta, ska vi byta grejer,
ska vi byta grejer med varann?
Jag byter ett Kärleksbud mot en pingspastor
Kärleksbud mot en pingstpastor!
Pingstpastor mot en homofob
Homofob mot en cancersvulst
Cansersvulst mot ett tidelag
Tidelag mot en pedofil
Pedofil mot en tryckfrihet
Tryckfrihet mot en folkgruppshets
Folkgruppshets mot en tingsrättsdom
Tingsrättsdom mot ett fängelse
Fängelse mot en ombudsman
Ombudsman mot en basfiol
...ska vi byta grejer med varann?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tillägg:
M kommenterade min "snuskiga visa". Jag vill bara förtydliga att orden cancersvulst, tidelag och pedofil är omdömen som jag hämtat ur pastor Åke Greens predikan om homosexualitet. Se även den artikel i dn.se som jag länkat till i föregående inlägg.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Underbar text, aningen mer aktuell än originalet.

Även om jag fortfarande undrar vem man kan lura att byta en basfiol mot en rostig spik. Jag får lägga ut en annons på Vendolin. :)

/Gustav (hizonic.typepad.com)

2005-01-20 18:26  

Skicka en kommentar

<< Home