2005-02-16

Bloggstafetten: Vad jag lärt mig av att blogga

Om bloggstafetten var en julkalender så skulle jag detta vara luckan för själva julafton. Jag är alltså nummer 24 i raden av stafettlöpare. Ämnet jag har fått av Svensson är: "Vad jag lärt mig av att blogga". Först tänkte jag att det var synd att detta ämnet gick till mig, jag har ju bloggat så kort tid. Men ofta ser man ju nya saker och situationer med fräscha ögeon, så det var kanske inte så dumt ändå?

Jag har valt att strukturera inlägget med utgångspunkt från underrubriken på min blogg: Tankar, länkar och rimmad vers.

1. Tankar
Vad har jag lärt mig av att blogga? Jag visste ärligt talat inte vad bloggar var när året började, men tack vare en liten notis i DN och en långledig trettonhelg fastnade jag i träsket som kallas bloggosfären. Notisen var en fråga om Sveriges längsta ord och en sökning på google gav mig en träff på bloggen Blind Höna. Det inlägg jag hamnade på hade många kommentarer och innehöll fler frågeställningar om svenska ord, frågor som höll mig vaken långt in på småtimmarna. Jag lämnade ett par kommentarer (fast inlägget var två år gammalt, jag visste ju inte bättre) och började sedan utforska Jonas blogg lite mer. Jag följde några av länkarna till andra bloggar och snart var jag fast. Det här vill jag också göra!

Min första lärdom var att jag kunde tillbringa hela dagar med att läsa andra bloggares inlägg. Hur skulle jag någonsin få tid att skriva något själv? Min andra lärdom var att tröskeln för att komma igång med en egen blogg var högre än jag trott. I tio dagar var jag bara gästbloggare i andras kommentarer, men jag kände mig som en snyltare så till slut satte jag av två dagar och skapade "hakke snackar" (tack till M för namnförslaget).

Nu har jag bloggat i 6-7 veckor och hunnit reflektera en hel del över min egen och andras inställning till bloggandet. Jag tänkte sammanfatta några av lärdomarna i form av 80/20-regler. För att vara lite kaxig formulerar jag det hela som en uppsättning lagar:

- hakkes första lag:
80% av tiden ägnas åt 20% av bloggarna
Än så länge läser jag bloggar i min webbläsare. Jag har en ganska begränsad bloggroll här till höger, men jag har naturligtvis en betydligt större samling bloggar i webbläsarens favoriter. Många är både snygga, välarbetade och läsvärda, men det blir ändå några få som får större delen av min tid och uppmärksamhet. Vad är det som avgör vilka bloggar som väcker mitt intresse? Jag funderade på det härom dagen när jag la till en ny blogg i min bloggroll och tog bort ett par andra.

Jag kom fram till att det beror på om bloggen väcker några känslor hos mig. Blir jag glad, nyfiken, upprörd eller känner att jag lärt mig nånting nytt och intressant? Eller sitter jag rentav och fnissat högt åt ett födelsemärke som liknar Milou? En av bloggarna som försvann ur listan hör till de som får många kommentarer och referenser från andra, men när jag läser den blir jag aldrig glad eller överaskad. Det blir mest bara ett "jaha". Andra besökare har förstås helt andra kriterier för vilka bloggar som är deras favoriter, men jag tror att de flesta av oss ägnar större delen av sin tid åt en begränsad del av bloggosfären.

- hakkes andra lag:
20% av inläggen får 80% av kommentarerna
Jag har ingen statistik på min blogg ännu, så jag bedömer läsarens intresse helt och hållet i antalet kommentarer. Det lustiga är att jag vet aldrig i förväg vilket inlägg som kommer att få många kommentarer. Ett par av inläggen som jag sälv varit riktigt stolt över har passerat obemärkt förbi, andra bagatellartade inlägg har väckt betydligt större intresse. Jag funderar på att publicera någon av de utan kommentarer en gång till och se om ni märker något. Vem vet, kanske är det just det här inlägget som är en mossig gammal repris?

- hakkes tredje lag:
20% av alla inlägg handlar om bloggning
Jag märkte på en gång att många inlägg handlar om hur man bloggar, varför man bloggar, vem inom traditionella media som uppmärksammat blogging och liknande - alltså lätt navelskådande ämnen. Dessa inlägg har sällan väckt mitt intresse. Visst finns det undantag, speciellt diskussionen om betydelsen av att amatörerna idag utmanar proffsen när det gäller informationsspridning, men jag funderade ändå över varför det är ett så populärt ämne. Inte handlar 20% av alla tidningsartiklar om journalistik eller media? Jag kom fram till att det beror på att bloggning är det enda ämnet som förenar oss. Det är inte konstigare än att vårt käraste samtalsämne bland människor vi inte känner särskilt väl är vädret.

2. Länkar
Från det att jag upptäckte tjusningen med bloggar tog det alltså tio dagarinnan jag själv hade skapat min egen blogg. Jag har verkligen inte koll på all teknik, till exempel använder jag fortfarande ingen RSS-läsare, men jag tänkte ändå samla länkar till några av sakerna jag faktiskt har lyckats lära mig.

Det första steget är att skapa sin blogg. Enklast är att använda ett blogghotell. Mer avancerade bloggar har sin egen domän och använder något publiceringsverktyg. När man har bloggen på plats vill man berika den med kommentarer och bilder. För att göra bloggen mer åtkomlig för omvärlden ser man till att innehållet blir syndikerat. Det betyder att innehållet blir tillgängligt i ett format som kan läsas av program (lite som e-postprogram) som samlar in nya notiser från en mängd olika källor. De vanliga formaten är RSS och atom. Man talar också om för några utvalda bloggportaler att man har skrivit ett nytt inlägg genom att pinga dem. På samma portaler letar man reda på intressanta och nya inlägg och bloggar.

Till slut är man så insyltad i bloggosfären att man deltar i forum och e-postlistor, svarar på fredagsfyran och söndagsfemman och springer på bloggmiddagar där man analyserar den mest existensiella frågan av dem alla, nämligen bloggning...

Vad är en blogg
Enligt Johan

Blogghotell
Blogger
Blogsome
Bloggi
MSN Spaces

Kommentarer och bakåtspårningar (trackback)
Haloscan
Typekey
Wizbang Trackback

Ladda upp bilder
Flickr
Photobucket
Hello
Gravatar

Publiceringsverktyg
Movable Type
WordPress

Syndikering
Feedburner

Exempel på nyhetsläsare för RSS
Bloglines
SharpReader
FeedDemon
FeedReader

Svenska bloggportaler
Sweblogs
nyligen.se
intressant.se
Var är du
Bloggar på svenska
Tjejringen Reloaders

Bloggsamfundet
Bloggliv
Mailinglistan Webbloggare
Bloggforum
Fredagsfyran
Söndagsfemman
Bloggstafetten

3. Rimmad vers
Om jag vet precis vart jag är på väg
har jag ingenting där att göra
Om det inte finns nåt som kan hindra mig,
eller locka mig eller förföra

Om jag vet exakt vad jag vill ha sagt
är det inte säkert nån vill höra
Men om jag både lyssnar och snackar
kan jag både bli berörd och beröra

Dags att växla vidare
Nästa löpare i stafetten är Stefan Hansson med bloggen loci.se. Hans ämne blir kort och gott "Citat".