2005-04-19

Kära Norton

Kärt barn har många namn, sägs det. Det kanske är därför jag kallar mig både Håkan och hakke. Eller beror det bara på att det är svårt att registrera en webbsida med bokstaven å i namnet? Vem vet.

När jag började blogga för 3 månader sedan hade jag ingen aning om vilka skrivna eller oskrivna regler som gällde. Brukar en bloggare använda pseudonym eller sitt vanliga namn? Ger en pseudonym mer eller mindre fokus på själva inläggen man publicerar?

Med den korta erfarenhet jag nu har så visar det sig att det beror på bloggens innehåll. Jag tycker mycket om att läsa Thebes triloger och Mines skriverier utan att störas av deras alias. Men för vissa bloggare som Alicio eller Norton Tierra på Stockholm Spectator (med bloggen Stambord) har diskussionen om deras egentliga identitet kommit att överskugga innehållet i deras texter.

Inte så konstigt då att Norton igår valde att komma ut som Billy McCormac. Återstår att se om han blir dubbelt så kär nu när han har två olika namn.