2005-04-17

Försommarsmak

Det är kul att resa i jobbet, det är skönt att komma hem. Igår gick vi en promenad ner mot Hägerstenshamnen innan M skulle iväg till jobbet.

Så här års går vi gärna en liten omväg på några meter för att komma förbi den underbara hyreshuslängan på Junkergatan 12-24. Jag vet inte vem som sköter rabatterna där, men en stor eloge till den mästaren i trädgård. Igår fanns där förutom vårlök, scilla och krokus även påskliljor, pingstliljor och tre sorters tulpaner i full blom.

Och så vårens första maskros!

Försommarsmak

Har man som vi ingen egen trädgård kan man tillåta sig att se dessa små solar med hundra procent glädje, utan tanke på om de borde betraktas som ogräs. Och utan tanke på vilka hundra olika nyttigheter man egentligen borde passa på att tillreda av deras blommor, blad och rötter.

Jag hade en kollega som för 10-12 år sedan flyttade upp till Stockholm från Malmö. Han var så fascinerad över att vi betraktade fiskmåsens skri som ett vårtecken, själv ville han helst hämta bössan och skjuta dem i småbitar.

Jag kom att tänka på honom när jag satt med min vän Anette från Älvängen och åt en bit mat på Café Panorama på översta våningen av Kulturhuset i eftermiddag. En kärlekskrank fiskmås satt på taket strax bredvid och tjöt som en olycklig treåring. Rätt var det var fick den sällskap av en annan mås, så jag tror det fungerade.

Ett stort tack till Siv som tipsade om två utställningar i Kulturhuset. Vi hann med Christer Themptander men tyvärr inte Madame Yevonde. Men jag köpte i alla fall en underbar röd sammetspärm innehållande en engelsk text om hennes liv tillsammans med 15 av hennes foton för bara 80 spänn!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hejsan,

Vad kul att du tycker det är fint utmed husen på Junkergatan. Bara en kommentar; att på nr 16-18 så är det bostadsrätter och de boende i huset som månar om sin rabatt. Har flyttat därifrån nu, men jag tar åt mig lite ära iallafall;)

2006-04-26 15:22  

Skicka en kommentar

<< Home