2005-04-03

Söndagspyssel: Hjälp med sånghäfte

Påven är död men livet går vidare. Om en vecka är det äntligen dags för den fest som jag ordnar tillsammans med två andra 40-åringar. Jag har tagit på mig att sätta ihop ett litet sånghäfte till middagen, kanske 6-8 sånger, och jag inser att jag behöver er hjälp kära läsare.

Vilka sånger passar allra, allra bäst till en middag för 75 personer? Till maten serveras vin, lättöl och minerlavatten men ingen snaps.

Gästerna är en salig blandning. Det är nog 30% ingenjörer, 40% frikyrkliga, 50% som gillar att dansa till Ricky Martin, 60% småbarnsföräldrar och resten vet knappt ens själva vad de är. En övervägande majoritet är i alla fall födda på 60-talet.

Festens tema är konst och kultur. Jag har verkligen försökt komma på folkkära och lättsjungna sånger om dockteater, poetry slam, isdans eller muralmåleri - men hittills utan framgång. Borde jag istället satsa på visor om våren? Kanske Taube och Bellman? Eller lättsmält schlager?

Hjälp mig snälla!