2005-01-31

Bio på väg

Eftersom jag reser en del i jobbet har jag anledning att åka taxi ganska ofta, bland annat nu i morse. Och det var inget särskilt med den taxin (förutom att något elfel gjorde att föraren inte kunde stänga dörren på sin sida utan att först stänga av bilen). Det var en typisk taxi, en stor och skön Volvo som var tystare och bekvämare än min egen gamla Opel.

Men halvvägs framme fick jag veta att det var premiär för mig. Det var nämligen min första resa i en personbil som drivs med biogas. Det sköna var just att det var inget särskilt med den bilen, det var som att åka med vilken taxi som helst. Enda problemet enligt föraren är att han måste tanka redan efter 15-18 mil. Det låter besvärligt, men jag kan inte låta bli att se det ur deras perspektiv som bor vid Essingeleden där det passerar kanske 60 000 fordon per dag. Tänk när alla dessa fordon istället drivs av biogas och bara släpper ut koldixid och vatten.
Häftigt!