2005-03-07

Formstöpta löpsedlar

Jag borde kanske vet bättre men kan inte låta bli att förvånas över den moderna marknadens inneboende dumhet.

Som de flesta andra kan jag inte låta bli att se löpsedlarna för kvällspress och gratistidningar. Även om jag inte läser tidningarna så fångar löpsedlarna min blick och mitt intresse, det är liksom deras uppgift. Och de som skapar löpsedlar vet hur de ska bära sig åt.

Det är sexpräst, nakenchock och hela listan som gäller. I helgen fick jag veta hur de bär sig åt för att varje dag få till dessa fantastiska rubriker till de nyheter som råkar dyka upp. De sätter helt enkelt löpsedeln först och avkräver sedan sina reportrar en artikel som illustrerar den valda rubriken. Visst kan man ägna en och annan löpsedel åt att påminna de trogna läsarna om spel- och tv-bilagor, men för att fånga sällanköparna kan man inte förlita sig på de nyheter som eventuellt behagar dyka upp utan då får man hitta på nyheter som man vet fungerar. Gärna en liten nyhet, men först ett rejält löp!

I längden är jag säker på att man skjuter sig i foten genom att bara analysera och anpassa sig efter köparnas beteende. På måndagar säljer en typ av rubriker, på torsdagar en annan. Eftersom alla tidningar utgår från samma statistik så blir utbudet likriktat och förutsägbart. Bettan har gått ner 20 kilo på fyra veckor i ena tidningen samma dag som Ulla har gått ner 25 kilo på 5 veckor i den andra. Alla vet att rädsla och dåligt samvete säljer så det är farliga mediciner den ena veckan och hur ser du om ditt barn är missbrukare den andra.

Det blir till slut lika trist och ineffektivt som att lyssna på de säljare som trakasserar oss på kvällarna med erbjudanden om billigare el och telefoni. Varje löpsedel och varje replik följer standardformulär 1A.

Kanal 5 har redan tagit steget fullt ut. Deras affärsidé är att sälja annonstid, inte att göra tv-program. Innehåll produceras av andra och köps in för att locka flesta möjliga tittare. Jag antar att gratistidningarna redan gör precis likadant. Kvällstidningarna är nervösa att tappa upplagor och hakar på. Var hände med idén att journalistik handlar om sådana saker som att granska, klargöra eller roa?

Hade det varit lite mer ruter i mig så hade jag gått ut och rivit ner några dåliga löpsedlar i ren ilska!