2005-03-08

Kvinna för en dag

Det vore himla kul att få prova att vara kvinna för en dag. Hur skulle det kännas? Jag har ju ingen aning.

Hur skulle det vara att klä på sig kjol, strumpbyxor och en top? Eller bara att gå på toaletten och kissa? Hur känns det att raka benen eller ha mensvärk? Skulle jag tänka och känna annorlunda om jag hade mer östrogen och mindre testosteron? Jag som börjar bli rätt så tunnhårig, tänk om jag skulle ha världens hårsvall! Jag har nästan glömt hur det känns att föna håret.

Minst lika spännande vore förstås att se om jag skulle bete mig väldigt annorlunda. Skulle jag lyssna mer och låta männen stå för snacket? Hur skulle männen behandla mig? Skulle det vara en dröm att bli uppbjuden istället för att bjuda upp, eller skulle jag bara tycka det var besvärligt? Och hur skulle andra kvinnor behandla mig? Skulle jag vara feminist?

Om jag samlar på mig positiv karma och återföds som människa så kanske jag återföds kvinna nästa gång. Men jag kommer ju inte att minnas mitt nuvarande liv, så förmodligen skulle jag någon gång fråga mig hur det skulle kännas att vara man för en dag. Precis som M gjorde härom dagen när hon inspirerade mig till det här inlägget.