2005-04-07

Allt går igen

I måndagens inlägg önskade jag mig ett stilla vårregn. Inatt vaknade jag av ett behagligt smatter av regndroppar mot fönstret. Och i morse vaknade jag med sprängande huvudvärk. Man ska tydligen passa sig för att önska sig saker...

I gårdagens inlägg ritade jag en gris (eller en so, för att vara mer precis). Och idag när jag körde till jobbet blev min bil, nytvättad igår kväll, alldeles grisig. Man ska alltså passa sig även för att avbilda djur i bloggen (eller måla fan på väggen).

I mitt inlägg i söndags bad jag om hjälp med tips till sånghäftet inför det stora kalaset nu på lördag. Ett av tipsen hjälpte mig att hitta denna underbara översättning av en klassisk svensk visa till tyska. Så har vi något att öva på i väntan på att solen ska komma tillbaka!
Kreutz wie es wimmelt von Segeln in Tag!
Ist es Wettsegeln? Nein, es ist Samstag!
Gewiss! Da versteh´ ich wo Sie segeln hin.
Sie haben ledig und - Winn!
Da segelt Kolle mit Kubben auf Schwaj.
Heil auf dich Du! Wie hast Du es selbst denn?
Es ist tjo wie es wiftet, komm mit liebe Du,
du weisst ja wor wir legen zu.

Es ist tanz auf Brännö Brücke
ein alter geliebt Tradition.
Voll mit Publik
und trevlich Musik.
Ja, was ist ein Tanz ohne Zugspielelaut,
und ein Tanz auf Brännö Brücke
ist für viele ein gross Abentür.
Es ist Freunde und Fest
Seh da aussen im West
blinkt der Winga Für.

Von Winga Sand
Hört man zum Land
gemischt mit dem Zugspielloot
das Dunken einer Fischenboot.
Die tanze sie geht
der Herz er geht het.
Geht für die Lieblingen
und für Bohuslän.
(Bist du mit auf das?)