2005-04-05

Reklamfinansierat

Igår åt jag för ovanlighetens skull lunch ensam, så jag tog med och läste jag den gratistidning som alltid ligger i fikarummet på jobbet. Eftersom den helt och hållet finansieras av reklam drivs den inte av någon journalistisk ambition utan det handlar om att med minsta möjliga kostnader locka folk att bläddra igenom tidningen. Alltså talar de om vilka fantastiskt prisvärda lådviner man kan hitta på systemet. I varje nummer.

Men jag hittade förstås andra artiklar som också väckte mitt intresse. Första uppslaget handlade om hur hoten mot våra folkvalda ser ut, och att trenden är ett hårdare klimat. Och en helsidesannons från Landstinget gav mig mer insyn i dessa politikers verksamhet än jag fått på länge. Visste ni att vi sparat så mycket att vi gjorde 905 miljoner kronor i vinst 2004?

Det var 844 miljoner bättre än budgeterat, trots att skatteintäkterna blev lägre än väntat. Jag hoppas det i huvudsak beror på goda besparingar och inte dåliga. Oavsett vilket är det sorgligt när politiker som har små barn knappt vågar fortsätta med politiken på grund av hot mot familjen. Kritik och motstånd - javisst! Personliga hot - nix pix!

När jag kom tillbaks från lunchen var det nyheter från CNN på jobbets bredbilds-tv. Utan att ha någon större erfarenhet har jag nog ansett att CNN erbjuder en mer seriös nyhetsbevakning än gratistidningar. Såhär lät det just när jag gick förbi:
Påven är död och ligger lit-de-parade.
Och nu blir det reklam!