2005-04-08

Fredagsfyran 8 april 2005

Dags för veckans fredagsfyra.
Tema: Politik

1. Vilket parti skulle du inte rösta på om det vore val idag?
Lätt fråga. Sverigedemokraterna.

2. Om du skulle starta ett eget parti, vad skulle det handla om?
Vända kappan efter vinden. Där "vinden" i sammanhanget är den färskaste kunskapen om hur människor och samhället faktiskt fungerar. När mår vi bra? Vad längtar vi efter? Hur tar vi oss dit?

3. Har politiker för mycket eller för lite makt nuförtiden?
För det mesta har politiker idag för lite makt. Vilket ibland kompenseras av att de skaffar sig för mycket makt på fel områden. Det är lustigt det där.

4. Vad skulle partiet i fråga 1 behöva ändra på för att du skulle rösta på dem?
Byta politik. Bli ett parti som sprider demokrati till alla människor i Sverige, inte som idag ett parti som bara företräder ynkliga stackare med taskig barndom och klädsmak.


De som läser min blogg regelbundet eller känner mig privat vet att jag inte är politiskt aktiv. Eftersom jag har lätt att bli engagerad i saker har jag funderat på om jag skulle vilja ägna mig åt politik i någon form, men jag kan inte riktigt sympatisera med blockpolitiken eftersom den är så urbota korkad. Nä, ska jag engagera mig så får det bli som sakkunnig, humanist eller filosof. Och eftersom ingen frågar efter mina amatörmässiga kunskaper och åsikter lär ett sådant engagemang ligga långt bort i tid och rum.