2005-04-12

Köp Bruxanvisningen!

I lördags ordnade jag en fest för 80 personer tillsammans med två nära vänner som också fyllt 40 år. Mer om detta (inklusive vissa avslöjande bilder) kommer säkerligen i senare inlägg. Det var ett större arrangemang än någonting jag har varit med och gjort tidigare. Ja, förutom då Stockholms Quarneval förstås.


Denna begivenhet arrangeras var tredje år, och 14:e maj är det alltså dags igen. Jag var starkt engagerad i Quarnevalen för 6 år sedan, både genom att vara med och bygga ett ekipage (Senil Olydnad, pensionärer med attityd) och genom att vara med och skriva och rita bidrag till tidningen Bruxanvisningen.

Det är denna tidning som finansierar hela spektaklet. De företag som bidrar med material eller pengar får en annons i tidningen, dock utan att riktigt kunna styra annonsens utförande. Detta tas fram av redaktionen med tillhörande hjärntrust under ett dussintal träffar, så kallade bludder. Vid dessa träffar skapas också de skämt och teckningar som utgör andra halvan av tidningens innehåll. (Det var just i samband med ett bludder som jag lärde känna M för sex år sen, när hon illustrerade ett par av mina idéer - med Peter Pan, en groda och en munk som nallade av nattvardsvinet.)

Själva Quarnevalen går alltså av stapeln i maj, men ikväll kommer "Bruxen" rykande färsk från tryckeriet. Varje utgåva har en framsida som härmar någon annan, mer eller mindre aktuell, tidning. Det är alltid ett väldigt hemlighetsmakeri kring vilken tidning det kan vara. Den här gången hörde jag inte till den allra innersta kretsen, så jag är inte en av de som vet, men jag är nästan beredd att satsa en peng på att det blir en strålande framsida.

Imorgon vet du om det stämmer kära läsare, i alla fall om du bor i Stockholmstrakten, för staden kommer att krylla av studenter i overall som säljer tidningen. Alla deltagarna i Quarnevalen (ca 1000 personer) ska nämligen sälja 65 exemplar var. Och ja, undertecknad har även denna gång bidragit med några små alster, bland annat ett par sarkastiska dödskallar.

Samla alltså ihop några lösa guldpengar idag så att du redan imorgon kan följa overall-folkets kraftfulla uppmaning:

KÖP BRUXANVISNINGEN!