2005-04-19

Snabb analys av "Sverige"

Jag har precis börjat läsa boken Lasermannen från 1995. Den beskriver personerna och händelserna kring skotten såväl som framväxten av det samhälle vi hade vid den tiden. Stämning i Sverige vid den tiden ledde ju bland annat till att Ny Demokrati med Bert och Ian som partiledare valdes in i riksdagen.

Lite extra tankar väcks av att jag går förbi det hus där John Ausonius bodde på min väg från tunnelbanan hem till lägenheten. Jag funderar på vilka likheter och skillnader det finns mellan Sverige då och Sverige idag.

Det är inte en lätt fråga att besvara. Hur analyserar jag Sverige? Jag är ju av naturen ganska lat, så jag ser vad jag kan få fram här vid datorn.

En sökning på Google ger som första träff en webbplats kallad Sverige Direkt men där blir jag direkt omdirigerad till sverige.se. Så mycket för aktualiteten i den sökningen.

Tvåa på Googles lista kommer Altavista Sverige så jag provar samma sökning där. Deras första träff är Novasol där jag kan boka stugor och semesterhus.

Det var kanske inte den djuplodande analys jag hade i tankarna så jag prövar att gå tillbaka till Google (vars svenska webb hamnar först på tjugonde plats i listan i sökningen hos Altavista) och gör där istället en bildsökning på Sverige.

Följande tre bilder hamnar bland de tio första träffarna.




Jag känner att jag börjar närma mig någon slags samtidsanalys, men jag är fortfarande inte helt nöjd. Jag väljer därför att slutligen använda ett av Håkan Kjellerstrands finurliga program för att analysera Sverige.

Med hans Combogram visar det sig att det går att bilda 63 ord av bokstäverna i Sverige. Och med hjälp av några av dessa ord bildar jag själv följande vers.
Vem vet, kanske har det inte hänt så mycket på 15 år?
Vers
Se, en vresig Greve – vis, vig!
Er evige rese ges regi i iver
Er greve en gris Sverige giver!
En seger i sig