2005-02-01

Svenska stridsspetsar

På hemresan idag snackade jag med en man som kommenterade den pågående SIBA-kidnappningen. Det framkom att han själv hade ett förflutet i säkerhetsbranschen. Jag nämnde då att jag förut kände en man som jobbade med säkerhet på AGA Gas, men mitt resesällskap föreslog att det nog snarare var på AGA Tech. En bekant till honom jobbade tidigare där och han visste därför att de har väldigt höga krav på säkerheten. Främst naturligtvis på grund av deras tillverkning och export av stridsspetsar för kärnladdningar.

Hallå! Tror han att jag går på vad som helst? Vi pratar faktiskt om Sverige. Det finns regler för sånt, och vi beslutade oss för 40 år sedan att inte vara med i den matchen. Och vi har faktiskt en kontrollapparat som ser till att vi följer reglerna för vapenexport. Eller hur?

Vännen hade tydligen senare dött i cancer. Mannen jag reste med sa att det berodde på de radioaktiva ämnen som hans vän komit i kontakt med vid leveranser av stridsspetsarna till kund. Det är klart att han behövde någon att skylla på. Eller hur??