2005-04-25

Tre citat från dagens DN

Jag läser inte DN lika regelbundet längre. Det beror inte på att jag blivit mindre intresserad eller på någon märkbar försämring i kvaliteten. Saken är den att jag äter frukost på jobbet numera, detta för att undvika rusningstrafiken utan att för den skull behöva stiga upp alltför tidigt. Och jag kan ju inte beröva M hennes morgontidning så den får ligga kvar i hallen när jag går.

För att bevisa att jag fortfarande kan ta mig igenom annat Stockholm City (som utgör arbetsplatsens alternativ i kaffehörnan) kommer här alltså tre citat från kvällens läsning av morgontidningen.

1. Sidan 15
"...den stavas design, och den står mig rejält långt upp i halsen."

Ulrika By tröttnar på ett modernt storstadsfenomen. Jag förstår precis vad hon menar, men formulerar hon inte sin reaktion lite... lustigt?

2. Sidan 17
"Under industrialismen, i slutet på 1800-talet, uppfanns och tillverkades mängder av små prylar som bara gick att använda till en enda sak. Och det är inte alltid som man vet till vad."

Nationalmuseum hade igår sin årliga dag då allmänheten kunde ta med sig föremål för bedömning (dock inte värdering). Själv blir jag hemskt nyfiken på de här prylarna som hunnit bli hundra procent design, eftersom vi glömt deras funktion. Jag utgår från att Johnny kommer att gräva fram de flesta av dessa föremål och presentera deras möjliga användningsområden på Stationsvakt.

3. Sidan 20
"I utkanterna av det jättelika torget kunde man se flera pilgrimer som vecklade upp bröd med salami."

Den nya påven har hållit sin första påvliga predikan för 500 000 människor. Den var tydligen rätt så lång. Och åhörarna hade tydligen vikt ihop sin massäck för att alla skulle få plats ordentligt.