2005-02-26

En man och hans böcker

Jag slank in på Akademibokhandeln i Solna centrum på lunchen. Att avslöja vad kassen innehöll när jag kom ut är kanske det närmaste en personlig presentation jag kommit hittills här på hakke snackar.



I skuggan av framtiden

Sven-Eric Liedman
Modernitetens idéhistoria, en bred framställning av 1900-talets omvälvande förändringar. Belönades 1997 med Augustpriset i klassen för fackböcker.



Historisk guide till Australien

John H. Chambers
En kontinent där jag bodde två år i den ålder jag lärde mig läsa och skriva, men som jag ändå läst alldeles för lite om.



Judisk humor

Bertil Neuman
Tänker jag på judar i Östueropa för 50-100 år sedan får jag en bild av ett folk i motgång som utvecklade en humor som skrattar död och elände i ansiktet



Ordination: Vardagsfeminism

Jennie Sjögren
Utan att på något sätt jämställa mina motiv med de man finner hos våra partiledare så vill jag kalla mig feminist. Jag har frågat både M och mig själv hur en välutbildad och snacksalig man som jag ska bära sig åt. Här hoppas jag hitta några konkreta svar.



Jordens smartaste ord

Fredrik Lindström
Jag måste ju läsa och se om det kan vara kontrapropositionsvotering som är det allra smartaste.



Tystnadens historia och andra essäer

Peter Englund
Om det är sant att man lär av historian så måste detta vara en historia för mig.