2005-02-24

Luriga telebolag

Post- och Telestyrelsen (PTS) har gett ut en rapport kallad "Svensk telemarknad första halvåret 2004" som sammanställer lite intressanta fakta (via förra veckans nummer av Ny Teknik).

Bland annat framgår där att vi har 9,3 miljoner mobilabonnemang på 9 miljoner svenskar. Detta beror främst på att operatörernas marknadföring fortfarande lurar kunder att tro att telefonerna är billiga vid nyteckning av abonnemang, så att många skaffar sig ett nytt abonnemang för att få en ny telefon. I själva verket köper man idag luren på avbetalning, eftersom det läggs på en "förhöjd månadsavgift" under bindningstiden.

Det här kan naturlitvis väcka en del funderingar på etik och moral, men mina tankar gick istället åt ett helt annat håll. Vem var det egentligen han liknande, den där Billinger som var generaldirektör för PTS tills i fjol?


Ser han inte lite diplomatisk ut, ungefär som någon som jobbar i parlamentet?
Eller kanske en tuff inspektör i världssamfundets tjänst?
Ja just det, han liknar ju den berömda svenska allt-i-allo-killen Hans-Helge Blixskoog!


Men jag hinner inte mer än tänka tanken så får jag en snabb repons och ett par ilskna blickar från Hans-Helge.

- Hur kan du jämställa en kille i kommunistbrillor med en äkta parlamentarikerdiplomat?
- Dessutom har han mer hår själv än jag har sammanlagt.

Jag kan bara be om ursäkt och låta tankarna gå tillbaks till det faktum att Telia, Vodafone och Tele2 genom smart marknadsföring har fler abonnenter i Sverige än vad det finns kunder. Jag undrar om inte den gode Billinger hade haft nytta av att faktiskt vara lite mer lik Hans-Helge? Det kunde behövts för att få fason på våra luriga telebolag.