2005-02-23

Stackars, stackars Nynäshamn

Jag tycker synd om Nynäshamn. Det är inte lätt att ersätta stora arbetsgivare som försvaret (basen på Muskö) och Ericsson. Och det är sannerligen inte lätt att pendla till andra arbetsplatser på Södertörn när vägar och järnvägar inte ens klarar av dagens trafik.

För att få en klarare bild över hur det egentligen står till gjorde jag en enkel sökning på "Nynäshamn" på dn.se, Och resultatet blev i sanning ganska nedslående. Här är en sammanfattning av de 10 översta träffarna, inklusive några citat:
21-22 februari 2005
Tre olika artiklar om nedlägningen av Ericssons fabrik.
"Först fick han en vänsterkrok av regeringen, sen en rak höger av Ericsson. Det kunde ha börjat bättre för Nynäshamns nya kommunalråd Ilija Batljan"

De två stora nedläggningarna har inneburit att 20% av arbetstillfällena har försvunnit på ett halvår. Jag tänker att det krävs en hel del företagsanda för att hämta igen det, men då får jag syn på nästa nyhet i listan:
17 februari 2005
Svenskt Näringsliv anklagar Nynäshamn för att vara sämst i länet på att lägga ut uppdrag på privata entreprenörer.
"Ilija Batljan ... säger att den låga andelen privatdrift i hans kommun beror på brist på entreprenörer"

Och som om inte det vore nog fortsätter eländet i nyhet efter nyhet:
9 februari 2005
Polisens lista över omkomna och saknade

25 februari 2003
Strömlöst i pendeltågstrafiken

7 februari 2003
Kvinna rökskadad vid brand i Nynäshamn

Till slut vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet:
28 september 2002
Det är ägarna som är farliga
"Farliga hundar är inte ett hundproblem utan ett ägarproblem"

Så hittar jag äntligen en positiv nyhet i listan:
28 februari 2003
Nynäshamn har blivit Leksands plantskola

Men innan jag hinner jubla alltför mycket börjar jag tänka på hur det gick för Leksand efter att denna nyhet publicerats, hmmm...
Till sist, för att fullända bilden av elände, måste jag ju också delge er den allra översta träffen i listan:
22 mars 2002
Nynäshamn
"Mulet och möjligen snöbyar"

Ja, vad ska man säga. Krya på er?