2005-02-24

Ytterhogdal-limmerick

Det här inlägget kommer sig av att jag fick en utmaning. Det började med att Thebe avslöjade sin förmåga att koppla färger till allehanda abstrakta begrepp, ett exempel på det som kallas synestesi. Till exempel är hennes onsdagar självklart orange. Många konstnärer och genier har varit utrustade med denna gåva, att ha öppningar mellan olika sinnesintryck.

Det väcker naturligtvis både min nyfikenhet (hur doftar ett C-moll?) och avund. För att komma med någonting själv framhöll jag min förmåga att se allt i enkla grötrim, och eftersom jag aldrig kan hålla min stora trut stängd bad jag henne att föreslå en ort som jag kunde göra en limmerick till. Så håll tillgodo, Thebe och alla andra som eventuellt vet var det här stället ligger:
En nunna från Ytterhogdal
hon var så bedårande sval
när munken kom dit
på romantisk visit
att celldelning blev hennes val